سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمان
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 7148
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
آسمان
آسمان

........... لوگوی خودم ...........
آسمان
..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
......... لوگوی دوستان من .........


............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • عقاب طلایی

  • نویسنده : آسمان:: 86/10/7:: 11:41 عصر

                                       عقاب طلایی

    عقاب طلایی با پرواز بر فراز کوهستان ها قدرت و شکوه خود را به نمایش می گذارد. این پرنده زیبا از پرندگان شکاری بوده و از خانواده ی عقاب هاست.

    پرهایش به رنگ های قهوه ای سوخته ولی در پشت گردنش پر های طلایی دارد. به همین دلیل به آن عقاب طلایی می گویند.حدود 75 تا 83 سانتی متر طول دارد.

    چون با بال های باز پرواز می کند و اوج می گیرد ، بال هایش پهن و انگشت دار است. در طبیعت 18 تا 20 سال عمر می کند. اما در اسارت تا 30 سال و حتی 40 سال هم گزارش شده است و در کل عمر طولانی دارد.

    عقاب طلایی که بسیار صبور و  شجاع است به عنوان یکی از قویترین پرندگان شکاری شهرت داشته و در آسیای مرکزی حتی از آن برای شکار مارال و گرگ استفاده می شده است. این پرنده بومی تمام سال ایران است. یعنی هم در ایران زاد آوری و هم زمستان گذرانی دارد.

    مختص مناطق کوهستانی است و در کوه های البرز و زاگرس ، کوه های کویر مرکزی ایران و کوه های خراسان زندگی می کند. عقاب طلایی گوشتخوار است و عموما از جوندگان ، خرگوش ، میش و آهو تغذیه می کند.

    البته شاید گاهی پرندگان کوچکی مثل کبوتر ها را نیز شکار کند . در بهار جوجه آوری دارد و از شهریور ماه جوجه ها پرواز را آغاز می کنند. جوجه ها از3-4 ماهگی شروع به شکار می کنند.

    اما بعد از 2 سالگی به بلوغ می رسند . امروزه از میان پرندگان شکاری ایران که برای اعراب و کشور های حاشیه خلیج فارس به اسارت گرفته می شوند ، خوشبختانه عقاب طلایی مورد توجه شکارچیان نیست.

    چون عقاب طلایی پرنده ای با جثه بزرگ است و تربیت آن سخت است.

    در ضمن این پرنده فقط در مناطق کوهستانی می تواند زندگی کند ، اما متاسفانه هنوز هم در کشورهای شمال خزر که اکوسیستم مرتفعی دارند آن را به اسارت گرفته و از این پرنده زیبا برای شکار سایر حیوانات استفاده می کنند.

     

    دوستان عزیز! نظر فراموش نشه!


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ